Phnom Penh.... De tranen zitten hoog!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu Phnom Penh.... De tranen zitten hoog!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu

Phnom Penh.... De tranen zitten hoog!!!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg anneke

26 November 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Het is nu zondag en de tijd vliegt hier echt voorbij....

Ik heb toch stiekum 't idee dat omdat het warmer is en zo dat de dagen en weken en dus maanden sneller gaan................. niet dat ik niet terug naar huis wil hoor!! Maar het gaat eng snel!
Van de week komt Sinterklaas op bezoek en voor dat je t weet is het Christmas... en dan ben ik al over de helft!!! En volgens mij nog steeds geen kilo afgevallen.....mmmmmm

Afijn....
Het loopt lekker moet ik zeggen! We hebben met mijzelf meegerekend op dit moment 5 vrijwilligsters rond lopen! En dan kan je wat doen he! Zelf ben ik funktieomschrijvingen aan t maken voor de medewerkers van Colt. En volop bezig met aanmeldingen en aanvragen van nieuwe vrijwilligers, heb tot eind februari al een rond schema!
Er is nu een verpleegster ,die aan kwam waaien, bezig met 2 medicijnkasten. 1 voor Colt en 1 voor WHC met de basis spullen erin en ook een uitleg in Engels en Khmer. Dit stond op onze planning dus ze kwam als geroepen...
En de wasmachine is volop in gebruik... Haahahah dat was natuurlijk ff schrikken toen dat ding ging centrifuceren... en helemaal hoe schoon het eruit kwam... Heb t voor elkaar dat ze begrijpen dat de witte schooloverhempjes niet bij de rode en zwarte t shirts mogen.... (hoop ik)

De meiden info ochtend is een succes!! We zitten allemaal zeer geconcentreerd naar de juf te luisteren over de geheimen van je lichaam en zo hihihih en we waren natuurlijk helemaal in shock tot de juf 3 verschillinde BH dingen uit een tasje toverde!!!! Wat is dat???!?!?! Moet je nagaan hoe belangrijk dit weer is!! De eerste keer had ik lekkere koekjes mee genomen en vorige week lag ik op bed (hierover later meer) en deze week had ik dus een knuffelkaarten spel meegenomen!!!
Ja ik kan t niet laten het ook hier te gebruiken! Ze hadden gelijk door wat de bedoeling was en waren gelijk serieus! Had t natuurlijk een beetje leuk aangekleed met van alles en nog wat en zo.... En jawel de zangeres Ly Mol die zich 6 keer per dag verkleed trok "jij bent een ster" en Screy Mon trok "dromeland"en daar zit ze ook altijd.... En Leen die net nieuw is trok "jij hebt een vriend nodig" en zo kan ik nog wel ff doorgaan... Oh en het liefst zou ik ook ff doorgaan want het was helemaal super!! Zullen die geluks amulletten dan toch werken.....

Van de week toen ik bij Colt was bleek Soklim het kleinste meisje een ontsteking in haar tandvlees te hebben waar je U tegen zegt.... Toen ik in haar mond keek schrok ik weer... terwijl ik echt wel bewust ben van de tekortkomingen hier.. maar dit meisje had misschien nog 2 stukjes kies in haar mond die zwart waren en de rest was ook niet echt noemenswaardig... ze hebben natuurlijk vanaf hun geboorte al grote tekorten in hun voeding gehad.... hoop maar dat haar "grote mensen tanden" t overleven...
Maar hoe leg je een kind van 6 uit in het Khmer dat je moet flussen en niet slikken met dit speciale spul (super vies) van de tandarts... Ik ben met haar gaan oefenen.. Daar zaten we in het slecht verlichte schoollokaaltje tegenover elkaar met een spuugbak tussen ons in. Ik kan je vertellen dan lopen de tranen over mijn wangen van onmacht.. dat alles hier zo minimaal is en in Nederland zo verschrikkelijk goed geregeld! Zit ik hier met een kind zonder vader of moeder liefde met een mondje dat helemaaal in de zweer staat en ......
Allebei tegelijkertijd water in ons mond en flussen maar... links.. rechts... voorkant... bolle wangen... bolle lippen.. en jawel gorgellen hihihi maar het ging goed!! En toen het grote werk! Want solidair dat ik ben, deed ik dit ook met haar mee. Dus mijn mond is voorlopig weer goed schoon! Maar het belangrijkste! Het hielp... en nu is het weer goed ...PPPFFF

En zo kwam het ook dat ik dus met 2 jongens onder de douche kwam te staan.... want zij hadden dus een een of andere huidirritatie opgelopen door viezigheid.. beide zaten van top tot teen onder de uitslag...
Dus hup met tante Anneke onder de douche want ik zou ze wel eens ff goed boenen en dan in talkpoederen... Broek opstropen, telefoon weg leggen en huppeke Nu de kleinste Dey die is net 5 die heeft daar niets van en stond gewillig toe dat ik hem zijn kleren uittrok en zijn ukkiepukkie lijfie begon in te zepen .....
Maar Sokly die dus Spyder wordt genoemd en dus stoer is maar nog steeds maar 7 .... wilde met zijn broek aan douchen... nee nee dat gebeurd niet ... dus na wat geworstel en gelach was zijn broek uit en zijn piempie tussen zijn benen verstopt hsihihih ...maar echt als je dat had gezien dan begrijp je waarom de tijd zo snel gaat hier... want dat is super natuurlijk.... zo lekker afdrogen met een "schone"handdoek en dan verander ik 2 Cambodjaanse jongentjes in 2 Witte Pieten door wat talkpoeder erop te smeren....Schone kleren aan en naar bed...

En jawel na weken en weken en weken wachten was het moment daar!! Er was een pakketje voor mij aangekomen en ik mocht het ophalen bij het postkantoor! En zowaar zonder haken en ogen en strikvragen kreeg ik het mee.. moest wel wat betalen voor ??? maar oke.... en jawel hoor van mijn allerliefste en attente schoonzuster en mijn grote broer een verrassingspakket! Oorbellen make up glitter gloss kettingen potloden en pennen... ik ga echt vrienden maken!! Maar zij maakten vrienden met mij want ook pepernoten zaten erbij. Thank You !!! Love You....

Maar zoals iedereen hier een keer aan de beurt is was ik vorige week de klos!!! Denjee Fever!! Niets gevaarlijks (als je er op tijd bij bent) maar je voelt je super beroerd en ik mijn lichaamstemparatuur was in t ziekenhuis 35.5 dus lichtelijk wat verlaging... maar na een pilletje hier en een heleboel zweet en klappertanden en slapen daar ben ik weer de Ouwe!! Dit alles heb ik opgelopen tijdens een gezellig avond met mijn grote vriend Patrick. Lekker BBQ aan de rivier in een hangmatje. Tenminste die van hem hing maar ik lag gewoon met mijn billen op de grond.... maar er was kennelijk net genoeg ruimte voor de Familie Denjee mug! Want ik had er dus 12 op 1 bil!!! En het zag eruit als t Talpa logo! Ja en dat J E U KT .........

En ondertussen zijn we dus ook druk in de weer bij WHC.... En zo ben ik dus van de week met Liesbeth van haar donaties bedden wezen kopen... Mooie grote solide houten bedden.. En matrassen en beddengoed! En alles is hier super syntetisch dus ik moest en zou dit anders oplossen en hup dus naar de markt en het gewoon laten maken en wel natuurlijk in hippe IKEA kleuren he! De meiden roze met lila en rood en de heren licht blauw donker blauw en lime.. Helemaal stoer dus!! Vrijdag is alles geplaatst en dat was 1 groot feest natuurlijk!
Lies en ik kwamen s'morgens aan met een collage van de sportdag die we gemaakt hadden en de kids dachten dat dat de grote verrassing was... maar toen de dinkietoy vrachtwagen met de mierzoet gekleurde matrassen voor de deur stopte was het gekte alom natuurlijk....

Ja ik word misschien een beetje zoet zappig en je zal wel denken wat zitten die tranen hoog... maar idd die tranen zitten hier ook hoog en Lies en ik stonden (voor de zoveelste keer) weer een traantje weg te pinken....
Het intense gevoel dat ik hier zo vaak heb door of liefde van de kids of vriedelijkheid of door de ellende van alles in dit land, dat overvalt je echt op de raarste momenten. En ik wordt volgens mij echt een watje hier!!

Dus wat nu stoer in Phnom Penh!!!!!!

Heel veel liefs en tot schrijfs
xxx


O ja en ik heb weer in de Jutter gestaan vorige week!! Wordt beroemd....

En jawel mijn moeder heeft 't voor elkaar gekregen zij hoeft nu niet meer voor mijn vader de hele dag te kijken of ik "online" ben, want..... mijn vader 74 jaar jong is ook besmet met het msn virus!! Ik vind het helemaal super.... Hou van jullie xxx

  • 26 November 2006 - 14:28

    Jelmer Nieuwenweg:

    Hoi Anneke, wat een goed werk doe je daar zeg! En hard nodig ook. Ik kom net terug van 4 weken Cambodja en hoorde daarna pas op Snowplanet dat jij daar nu zit. Heb echt genoten van het land en ik zou er gemakkelijk nog een tijd kunnen doorbrengen. Zo mooi, zo vriendelijk, zo oprecht en tegelijkertijd ook zo indrukwekkend: hoe ze leven, de recente geschiedenis, de ellende die de vele zwervende landmijnen veroorzaken e.d.
    Succes daar! Groeten, Jelmer.

  • 26 November 2006 - 15:36

    Jokiedokie:

    Hitte, deet, plakken, wegtikken van de tijd, muggenbulten, diar... en tranen: NEGEREN AN!

  • 26 November 2006 - 19:42

    San&Daan:

    Hoi Annie,

    Leuk om te zien dat jij nu de doos openmaakt!!!! Echt super! wij snappen dat het een hele kleine druppel op je gloeiende plaats is maar... je moet ergens beginnen. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Leuk verhaal schrijf je weer maarre... niet zo janken hoor dat doe je maar weer als je thuis bent... hahaha... nu eerst alle kindjes helpen.
    Gr.
    D+S+K


  • 26 November 2006 - 21:24

    Christel:

    Hoi Annie,
    ik heb genoten van je verhaal, dit ga je nooit meer vergeten en zij zullen jou ook nooit meer vergeten. TOP

  • 27 November 2006 - 06:40

    Patrick:

    Ik ben super trots op jou! Tot donderdag :-)

    x Pat

  • 27 November 2006 - 07:25

    Carla:

    Hoi Anneke,

    Wat super goed wat je daar allemaal doet. Geniet ervan en let een beetje op m'n broer ;-)

    Groetjes,
    Carla (zusje van Patrick)

  • 27 November 2006 - 10:04

    Liesbeth:

    Hey lieve Annie

    Wat maken we hier veel mee hè, niet normaal...
    Ik vind het ook super om te zien hoe jij je met hart en ziel inzet voor al die poepies hier!
    Ik denk dan ook dat er nog menig traantje weggepinkt zal blijven worden... maar dat geeft niks... t moet er gewoon uit... ;-)

    Dikke kus, Lies

  • 27 November 2006 - 11:01

    Petra:

    Huilebalkie....hahahaa. Geeft niks hoor, al die indrukken....maar, je hebt wel weer de 306 aan je broek hangen!!! Ben trots op je. Heb net wat kleurboeken opgestuurd.dikke kus...X

  • 27 November 2006 - 14:09

    Kris:

    Hey Anneke!

    Zo te lezen heb je echt wel pech gehad met de muskieten! Goed te lezen dat je ondertussen weer op de been bent! Doe zo verder met het goede werk, fijn dat er een aantal zaakjes (was sorteren etc ;-) ) in een stroomversnelling komen hé! Leuke site hier btw...

    groetjes!

  • 27 November 2006 - 14:44

    Pap En Mam:

    Lieve Anneke,
    Druk druk druk,maar wel heerlyk druk
    Fyn om je zo aan het werk te zien met de kinderen en collega"s.
    Het is fantasties met die foto"s er by dan zien wy ook waar je mee bezig bent
    Nu liefje veel liefs.

  • 27 November 2006 - 21:17

    Corinna:

    An , wat ben je toch weer creatief en een doorzetter! Ik vind het allemaal geweldig.Heel veel liefs van ons

  • 28 November 2006 - 10:02

    Arend Koet:

    Hoi Anneke, hier een berichtje van je neef Arend. Ik heb nu net voor het eerst pas gekeken op je site en heb net het verslag van afgelopen zondag gelezen Ik kan je vertellen dat ik volgens mij nog een groter watje ben dan jij want bij mij zitten de tranen hier achter de computer al hoog dus kun je na gaan. Ik vind het heel knap van je dat je je baan en alles hier er even aan hebt op gegeven om de kinderen daar te helpen. Ik heb daar diepe bewondering voor. Vooral als ik lees hoe daar de omstandigheden zijn. Veels succes en ik zal vanaf nu elke dag even kijken op de site. Groetjes en doe je best.

  • 28 November 2006 - 18:04

    Margret En Josien:

    ga zo door dikke kus

  • 28 November 2006 - 20:00

    Angelique:

    Hallo Anneke, je kent me niet (heb vanochtend je moeders haar gedaan)maar heb je site bekeken en vindt het geweldig wat je daar allemaal doet! Ik blijf het volgen hoor!succes!!!!!!

  • 29 November 2006 - 20:15

    Moon:

    Hoi anneke leuk weer je site te zien,ik moest van je zus weer kijken hahaha van corina bedoel ik er stonden nieuwe foto's weer op , je doet het heel goed.Groetjes van het koningsplein

  • 01 December 2006 - 16:03

    Jane:

    Wauw was echt even stil .. heb gelachen om je verhaal ,maar ook wel geslikt..
    Echt super ben je bezig !
    Krijg helemaal kippevel als ik t lees !
    Die lieve koppie's ook op de foto's .. dan smelt je toch !

    En an voor de tranen.. sla "me boekje" eens open echt doen !!

    Nou denk aan je KUS en KNUFFEL

  • 02 December 2006 - 13:35

    Cora:

    Hoi An,
    Hoe is het met je billen??? Je billen zijn nog steeds aantrekkelijk dat zie je maar weer hahaha. Grapje, ik hoop natuurlijk dat je weer helemaal bent opgeknapt.
    En eh....lekker blijven janken. Zolang het van blijdschap is....gewoon lekker mee door gaan.
    X Cora
    PS er is iets onderweg

  • 04 December 2006 - 12:03

    Leonie (djembe):

    Hoi Anneke,
    Ik lees altijd vol bewondering je verslagen, wat een goed werk doe je daar. Ik kan me voorstellen dat je er veel voldoening uit haalt maar dat het ook vechten tegen de bierkaai is. Maar als niemand iets doet..... dus ga zo door ik heb veel bewondering voor je.
    De knuffelkaarten zijn geweldig ik heb ze ook weleens gebruikt voor mijn kinderen.
    groetjes leonie scholten

  • 04 December 2006 - 13:40

    Sandra:

    Nu ook in de lucht....

    www.daanvanegmond.nl

    Hier kun je alle belevenissen volgen van Daan, Sandra en Kita...... minstens net zo interessant als die van Anneke ..... hahaha

  • 06 December 2006 - 18:08

    Gea & Cor Aardenburg:

    Hallo Anneke, namens Hans en Gré Nijboer ontzettend bedankt voor de mooie kaart. Zij geven je heel veel groetjes en hou je goed daar. Liefs.

  • 23 December 2006 - 23:40

    Greetje:

    Begrijp heel goed dat je soms tranen weg moet slikken.Ik heb in Cambodja elke nacht gedroomd.Fijn dat je zoveel voor de kinderen doet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anneke

annekevegmond@hotmail.com Postbank: 4519310 t.a.v. J.L. van Egmond Postadres: Local Adventures Camobodia att'n: JL van Egmond 14, street 258 12207, Phnom Penh CAMBODIA

Actief sinds 03 Juli 2006
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 61253

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 05 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: