Je kan hier de gehele dag vriendelijk zijn!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu Je kan hier de gehele dag vriendelijk zijn!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu

Je kan hier de gehele dag vriendelijk zijn!!!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg anneke

26 Maart 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Het is inmiddels bijna eind maart en dus bijna tijd om naar huis te gaan. En ik zeg bijna want na de vakantie break met meditatie en daarna met Miranda begon het weer te kriebelen bij mij en ben ik er ook gelijk weer even hard tegenaan gegaan.

Samen met Nick, een vrijwilliger bij ons ben ik gisteren en eergisteren op pad gegaan. Hij had bijna 1100 euro gestort gekregen. We hebben tafels en krukken voor Colt gekocht, want als ze buiten zijn, lopen ze een beetje te hangen omdat ze nergens kunnen zitten . En vaak is het klas lokaal veel te heet en nu kunnen we mooi ook butien lesgeven... Voor WHC hebben we nieuwe schoolbankjes gekocht en de oude brengen we naar het kleine schooltje op de Dump... Voor WHC en KDFO een keukenkast.. zodat het eten beschermd is tegen vliegen en ander gespuis... Voor KDFO heb ik van een andere vrijwillgster haar geld 2 gasfornuisen gekocht. Dezelfde als die ik gekocht had voor WHC een tijdje geleden... Bij KDFO wordt er namelijk nog 3 keer per dag voor 150 kinderen op kolen gekookt.. geen overbodige luxe dus... ook maar een ventilator erbij want frisse lucht komt moeilijk in dit benauwde hok...
Voor het schooltje op de dump waar 4 keer in de week ongeveer 20 peuters komen van de vuilnisbelt woongemeenschap , hebben we 10 peuter tafels en 20 peuter stoeltjes gekocht... Oh echt poppenspul..... deze kids liggen namelijk altijd op de grond te kleuren en te spelen aangezien er daar niets binnen staat. Ook maar even een schoolbord kopen...
Oh ja en voor Colt en WHC hebben we 2 cd/cassette spelers gekocht met van die engelse les cdtjes voor kinderen erbij...
Zo lekker hoor, en morgen en overmorgen gaan we dat dus allemaal afleveren... Joepie de Poepie...
Nick gaat morgenochtend ook nog ff met Mr Nura van WHC de keuken daar schilderen zodat alles mooi uit gaat komen.

Maar je kan hier dus de hele dag vriendelijk zijn,

Zal je zeggen dat kan in Nederland toch ook! Nou als je je dag in Nederland begint en je gaat de deur uit, zegt de buurman dan altijd goedemorgen? zeg jij goedemorgen? ..
In je auto, probeer eens langzaam straatje te keren.. dat wordt je niet in dank afgenomen hoor...Als je gaat tanken en je betaald, kijkt de kassiere je dan in de ogen en zegt dan pas het bedrag of wordt er iets in het luchtledige gebrabbeld en leg jij je geld neer zonder op of om te kijken... oke je staat bv bij de bus te wachten en als je dan tegen mensen gaat glimlachen als je ze aankijkt dan denken ze dat je gek bent of zo.. misschien krijg je een twijfelachtig knikje terug....
Maar hier...
Vaste prik als ik ons huis s morgens uit kom boven het kantoor. En ik kijk vanaf het balkon naar de overkant van de straat zit daar een jongentje die daar alleen maar zit om het hek iedere keer open en dicht te doen als zijn werkgever thuis komt met zijn dikke dikke lexus.. maar mijn ventje geeft mij iedere ochtend een stralende smile... en sinds vorige week zwaaien we ook...
Dan kom ik beneden en dan wordt ik iedere ochtend weer even hartelijk begroet door het personeel van Local.. en ik ben s morgens niet echt de vrolijkste hoor...
Op mijn fiets onderweg als mijn oog maar even afdwaalt en uiteindelijk rust bij 2 vreemde ogen en ik glimlach dan ja wel een verblindende lach terug, maar hij moet oppassen want hij zit bovenop de vracht van een vrachtwagen die niet te langzaam door het verkeer sjeest.... ,maar als die vrachtwagen in moet houden omdat oma oversteekt met haar Cocosnoten vent kar en dit gaat tergend langzaam, is er geen opgewonden standje die van zich laat horen (He oma, beetje doorduwen he.. ik moet op tijd daar en daar zijn...)Oma kan gewoon oversteken in de chaos.

Me kies die vlak voor ik hierheen ging het nog nodig vond om mij even 2 wortelkanaal behandelingen te geven.. was vorige week afgebroken.. kut kut kut... wat nu....
Geen paniek... naar het kliniek, gewoon zonder afspraak er ff heen... Poepie sjiek binnen.. moet wel goed zijn.. .toch???
Hello Miss, ja er is iets mis.. mijn kies not there anymore... Yes we help you... moment...
En ze hield zich aan haar woord.. werd vlot opgehaald door assistent .. dacht eerst nog als dat de tandarts is ben ik snel weg... maar nee er kwam gelukkig een keurige echte tandarts meneer binnenlopen.. en hij sprak nog Engels ook pfff...
Open your mond... Oh yes oke problem... we make picture .. oh god exray dat gaat kosten... foto cost you 2 $ hihi yes no problem pff .. afijn moest dus een tijdelijke kroon en dan zou hij de echte maken...
Ik ben keurig geholpen, heb een pracht nood kroon gehad (was al goed genoeg voor mij) maar ben gister terug geweest om mijn nieuwe bezit te laten plaatsen...geen spuitje greintje pijn maar gewoon relaxed keurig passend en helemaal in kleur (ook niet onbelangrijk) Ik heb nu een hi tech nieuwe kroon in mijn mond voor... schrik niet 120$.... graag gedaan....
Thank you, akoun tsjaraan tom tom, saAt Na... heel erg bedankt, heel erg mooi...
Happy Annika...

Ook het aankopen van al die spullen voor de kids, oke natuurlijk zijn die mensen blij met hun verdienste, maar alles gaat hier zo mooi met wederzijds respect.. en geduld en een grapje.. iedereen neemt de tijd voor elkaar.. maakt allemaal niet uit joh.. gewoon de auto recht voor de deur op de stoep en wel zo dat de neus bij de winkel naar binnensteekt.. .maakt niet uit... You very welcome.... screy saAt.. Mooie vrouw... kijk dat willen we horen he... en vooral omdat ik nu zulk kort haar heb...

Kort haar!! wat een BEVRIJDING voor alle dames met lang haar... knippe die handel... wat heerlijk... makkelijk met douchen, met kammen... gewoon niet kammen... ochtendd coupe... en vooral niet te vergeten zweet... veel minder natuurlijk.. en alle oude ballast heb ik gewoon weggeknipt... heerlijk....

Maar dus... toen zat ik te denken... Ik kan hier gewoon de hele dag vriendelijk zijn... de gehele dag vrolijk zijn... geen geirriteerde vermoeide gezichten.. geen overhaaste chauffeurs.. .. ik vlak mezelf hier niet in uit hoor!!! maar het gaat hier gewoon allemaal veel gemakkelijker..
Hele dag vriendelijk zijn.. denk daar maar eens over na.. probeer het maar eens...
En ik weet niet of het zo is dat het je een ander mens maakt maar ik vind deze Anneke wel heel erg leuk......

De super tijd met Miranda en wat we allemaal beleefd hebben...
We zijn door de rijstvelden gereden met een ossekar... met ook daadwerkelijk 2 ossen ervoor... en gewoon houten wielen.. verzin t ff .. HOUTEN wielen....
We zijn met een bamboo trein door de provincie gereden..dit moet ik ff uitleggen..
4 ijzeren trein wielen... 2 aan 2 op de rails verbonden met een stang. En daar bovenop gewoon wat bamboo planken.. voorop wordt de moter geplaatst. Oh ja onze tuk tuk werd er even aan de achterkant op gereden en gaan.... remmen?? een houten stok met een stuk rubber tussen de wielen steken...werkt prima... tegenliggers? gewoon alles aftuigen en opnieuw weer opbouwen... Daarna foto’s afgeleverd bij mijn nonnen vriendinnen van mijn vorige bezoek..
Een brommerrit over het platte land en ik uiteindelijk op mijn platte neus.... maar goed afgelopen...
Ik nam haar mee om de dolfijnen te zien en prompt stoppen er 3 bussen met wel 80 monniken hahahaha me vrienden, en die gingen ook t water op.. dus je begrijpt geen dolfijn gezien ...
Pepper plantages, rubberplantages, watermeloen boederij midden op de rijstvelden.. zelf bananen plukken ....
OOHHH Ik wil het jullie allemaal laten zien....

Nog anderhalve week.... aankomende week dus super druk met van alles en dan komen er ook op de valreep nog wat nieuwe vrijwillgers binnen dus dat komt mooi uit...

En ik?

Ik ga gewoon de gehele dag vriendelijk zijn..............

  • 26 Maart 2007 - 12:14

    Marleen:

    Kan maar een ding zeggen na je verhaal: Heimwee...........

    geniet de laatste tijd daar!

    Liefs Marleen

  • 26 Maart 2007 - 12:18

    Ellen (djembe):

    Hoi Anneke,

    Heb al je berichten gelezen en kan alleen maar zeggen, wat een prachtavontuur en wat kun je heerlijk schrijven. Kan merken dat het je diep geraakt heeft en wat heb je een fantastisch werk verricht. Hulde.

    Geniet nog lekker!

  • 26 Maart 2007 - 12:19

    Lori:

    Ha die An,

    Na het vorige bericht dacht ik aan een opgeschoren koppie! Valt wel mee dus.
    Tjongejonge, alweer bijna naar huis. Ik hoop dat het je niet al te veel tegenstaat. Je kan in ieder geval terugkijken op een supertijd, waarin je echt supernuttig werk hebt gedaan.

    Dikke kus van ons (Don en Loor)

  • 26 Maart 2007 - 12:40

    Sonja:

    Ga het proberen..hele dag vrolijk zijn, niet opgefokt raken in het verkeer...ook niet als alle 50 stoplichten tegen zitten en oma met haar rollator oversteekt terwijl 3 meter terug een stoplicht met voetgangers oversteek is...nee, ik zal haar een vriendelijke glimlach schenken.... Voor jou hier vanaf deze kant van het beeldscherm alvast een brede, vriendelijke, warme en liefdevolle SMILE!!!!
    xxxx sterkte met al je laatste taken.

  • 26 Maart 2007 - 12:55

    Miranda:

    Hoi Ann, nou geniet er nog eventjes van, want ik ben thuis en mis nu al het goede leven daar. Ben vandaag weer aan het werk, haha en loop alleen maar overal me verhaal te vertellen hoe mooi en fijn het allemaal is geweest.
    Me jetlag begint op te spelen. Ga maar even een dutje doen denk. hihihihi
    Nou lievie, doe nog even lekker je ding daar en ieder een dikke knuffel van mij.
    Spreek je gauw weer als je thuis bent.
    xxx

  • 26 Maart 2007 - 14:12

    Petra:

    Eindelijk ben je weer bijna thuis....Ik kan niet wachten om je te zien!! Geniet van je laatste week, dikke kus van mij.

  • 26 Maart 2007 - 16:06

    Jane:

    Heyy An!!!
    Jaaaa wat gaat het toch snel he allemaal !
    Geniet nog even, wat zullen ze je missen daar .. dat weet ik wel zeker...
    Nog even en dan zie ik je weer!!!
    Leuk Leuk leuk !!!

    Knuffels en kus

  • 26 Maart 2007 - 19:07

    Cora:

    Jeetje An wat heb jij veel meegemaakt in al die maanden en wat heb jij je nuttig gemaakt daar!! Je hebt gelijk, hier zijn we gehaast en veel minder aardig en we vinden het heel gewoon. Dat zal wel weer even wennen zijn als je terug bent... Ik denk echt dat je als mens verandert door zo'm immense ervaring, in positieve zin natuurlijk. En je was al zo'n mooi mens! Geniet ervan, doe je ding en zet je schrap voor de stress hier. Het begint al op schiphol bij de koffers..hahaha. Tot Gauw, Cora X

  • 26 Maart 2007 - 21:09

    Joke:

    Time flies....

    (Heb je mijn reintegratie-informatie-pakketje nog ontvangen?)

  • 27 Maart 2007 - 21:17

    Marja(dochter Van):

    alles gevolgd,ik denk dat de tijd bij ons sneller voorbij is gegaan dan bij jou, jij hebt zoveel beleefd, wat kan je rijk zijn in al die armoede door zoveel goed te doen,een rijk gevoel.

  • 28 Maart 2007 - 13:01

    Je Nichtje!!:

    Hallo tante,
    Nog een weekje en dan kan ik je weer lekker lastig vallen met al mijn problemen hihi!
    Ga deze laatste dagen nog maar veel mooie dingen doen (en kopen voor ons...)

    Tot snel

    Dikke kus

  • 29 Maart 2007 - 02:46

    Manon:

    Jaloers! Maar Sydney is ook leuk.

    Geniet nog maar lekker van de laatste paar dagen

    Zie je over een paar maanden in NL

    Liefs Manon

  • 29 Maart 2007 - 14:03

    Karin:

    Hoi Anneke,nog een week en dan ben je weer thuis,heel veel mooi werk gedaan.
    Ben heel trots op je.
    Zie je wel weer bij Patrick.
    Dikke kus

  • 01 April 2007 - 17:55

    Bianca:

    Hoi An,

    In 1 woord: Toppertje !!
    Wat heb ik genoten van al jullie verhalen en ik zeg jullie om dat ik de rest ook gelezen heb !! Natuurlijk ook foto's kijken van Patrick en je vriendin. Aankomende donderdag gaan we naar strand. Dus als je thuis komt...... Is het strandsei"zoen" weer geopend !! hahaha Grapje hoor Ome Cor en Tante Bep.
    Natuurlijk zal je de kids missen maar hier ligt een heerlijke "warme deken" aan familie en vrienden klaar die je erg gemist hebben !!

    Dikke kus,
    Bianca



  • 03 April 2007 - 11:16

    Je Nichtje:

    Nog een nachtje lekker slapen in jouw mooie landje en dan ben je onderweg naar hier. W
    at zullen opa en oma weer blij zijn je te zien!
    Dikke kus

  • 03 April 2007 - 15:13

    Annemarie (djembè):

    Hoi Anneke
    Jeej joh,wat een fantastische verhalen EN Foto's.Wat een belevenis.Ik ben bang dat je het heel erg gaat missen.Natuurlijk is het heel goed om iedereen hier weer te zien ,maar het zal niet meevallen voor jou.Nou ,in ieder geval een heel goede terugreis en we hopen je snel te zien......Groetjes Annemarie

  • 04 April 2007 - 05:26

    Patrick:

    Vanmiddag ga ik je wegbrengen naar de luchthaven.... Ik ga je missen!

    Liefs Pat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anneke

annekevegmond@hotmail.com Postbank: 4519310 t.a.v. J.L. van Egmond Postadres: Local Adventures Camobodia att'n: JL van Egmond 14, street 258 12207, Phnom Penh CAMBODIA

Actief sinds 03 Juli 2006
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 61239

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 05 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: