" Mooie Mensen" - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu " Mooie Mensen" - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu

" Mooie Mensen"

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg anneke

11 Januari 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Het stopt maar niet, het is ongelovelijk hoeveel mooie mensen ik hier ontmoet!

Lies en Lin die de stapelbedden voor WHC hebben gerealiseerd, Patrick voor zijn gehele inzet bij WHC waardoor bv nu de helft van de kinderen al financieel zijn geadopteerd...
Gundrun een Duitse vrijwilligster met een heel groot hart voor de kids, echt een topper. Mr. Nura de manager van WHC die terwijl dat ie zelf weinig heeft, toch weer van de week toen we naar KDGO gingen om daar te helpen, zelf ook met pennen en stiften aankomt zetten.
Mr Soksay de manager van COLT die ondanks dat zijn vader vorige week is overleden zich 100% inzet voor de kinderen.We waren uitgenodigd om bij zijn familie langs te komen en dat was een hele mooie ervaring.
Andre en Lily die terwijl ze 't super druk hebben met Local Adventures, heeellll veel tijd in de nieuwe projecten steken. Door o.a. dat Lily vaak als tolk optreed, Andre onvermoeibaar iedereen te woord staat en ze daarna weer doorsluist naar mij hahaha....Zijn favoriete zin: "Oh, daar is de dame die er alles vanaf weet!"
Menno die een aktie is opgestart voor de Vuilnisbelt, om ervoor te zorgen dat de gemeenschap daar in ieder geval iedere week een zak rijst krijgt.
Ivar en Marjan die in de korte tijd dat ze hier waren mij heel veel werk hebben gegeven hahah door mij en de anderen te attenderen op de nood binnen KDGO. En zij hierbij ook op afstand dichtbij bij betrokken zijn.
Esther en Dunja die in een hele korte tijd de computerklas hebben gerealiseerd bij Colt en het klaslokaaltje echt heel mooi hebben gemaakt.En nu gaan we van hun resterende centjes morgen rubberen laarsen uitdelen op de vuilnisbelt aan diegene die bloot voets lopen... Ze hebben 200 paar gekocht...
Tina en Nanneke met hun onuitputtelijke positiviteit en inzet vanuit nederland waar zij o.a. presentaties geven op scholen over de kinderen van Cambodja. Bram en Monique die tijdens hun bliksem bezoek de nood zagen bij WHC en gelijk terug in Nederland een grote inzameling hebben gedaan.
Kars de Belgische vrijwilliger die van de week aan de river site een klein kindje had gezien met een heel erg opgezette buik van ondervoeding, het zat hem niet lekker en de volgende dag is hij haar gaan zoeken om mee naar t ziekenhuis te nemen. Maar jammer genoeg niet gevonden.

En gistermiddag kwam er een Ned. echtpaar binnenlopen en die wilden graag een groot project opzetten hier in de zomer en ze hadden via via gehoord dat wij hun misschien wel konden helpen... Na hun aangehoord te hebben wist ik het project al, keek naar Andre en wij beiden dachten het zelfde. Huisvesting voor de gemeenschap van de vuilnisbelt, riool, stromend water, stevige hutten, kookplaatsen.... dus liep ik een uur later gewapend met mijn mondkapje weer op de dumpsite om hun een rondleiding te geven. En uitkomst? Super enthausiast!! wordt vervolgt....

De dag daarvoor was ik s'middags ook al op de dump geweest met 2 freelance fotografen die alles vast wilden leggen en kijken of ze het in Nederland aan de bladen kunnen verkopen... 1 van de fotografen is Sabine zij is hier samen met Mari Ann om een bliksemflist bezoek te brengen aan Phnom Pehn enkel en alleen om te kijken wat zij vanuit Nederland kunnen betekenen.

Toen ik toen met Sabine terug liep naar de auto overviel mij weer de verschrikkelijke eenzaamheid en mac hteloosheid dan stroomt alle energie uit mijn lijf en weet ik 't ff niet meer.........

Dan vergeet ik nog te vertellen dat ik dan langs een jongentje loop die in een rolstoel onder een afdakje midden op de vuilnisplaats zit. Alleen!! Zijn familie is kennelijk aan 't werk... hij heeft kinderverlamming en zit daar maar... met een lach op zijn gezicht als ik weer zwaai...
Wat kan ik in hemelsnaam voor hem doen???? weghalen bij zijn familie? en vertrouwde omgeving? ik ga er nog over nadenken. Wil em zo graag ff lekker in bad stoppen en goed wassen, lekker afdrogen, schone kleren aan en een koningsmaal voor em neerzetten! Wordt vervolgt ...........

Van de week ook voor het eerst les gegeven aan 125 kinderen bij KDGO!!! hahahha dus eerst maar even langs de markt: 300 schriften, 150 pennen en een paar dozen stiften voor de leraar... Toen ik die doos achterop de brommer in zijwaartse zit moest vast zien te houden kris kras door Phnom Penh kan ik mijn grote glimlach niet verbergen...
We waren met ze vieren en daar gingen we dan.. Ik had groep 2, deze kinderen spreken zo een beetje hello, how are you? fine thanks hihihi en dat is het dan..
Leeftijden dan maar oefenen: I am 8 years old en dat komt er dan ongeveer uit als: ie m ggt eeer oll ... veel geoefend en uiteindelijk na veel handen en voeten werk toch wel voor elkaar gekregen dat ze in ieder geval durfden te spreken.. maar tijdens de les zaten er een paar kinderen heel erg te gapen en knikkebollen, echt vechten tegen de slaap en soms verloren ze dat en lagen dan met hun hoofd op hun schrift... Weet je wat hier aan de hand is????

Dit weeshuis bied onderdak aan 70 kinderen, de rest komt er overdag bij voor eten en les... maar deze kinderen wonen op de vuilnisbelt... en moeten s'nachts werken om s'morgens naar school te kunnen gaan............ ja daar sta je dan.............. Ik wil ze omarmen met 1000 armen.

We zijn nu bezig met de gemeenschap om o.a. rijst te leveren. Maar we willen dus ook gaan realiseren dat de kinderen naar school komen, want er zijn er nog een hele boel die niet komen, om die extra rijst te geven voor thuis! Hiermee hopen we de ouders te stimuleren om de kinderen naar ons te sturen.

En dan is dit een kort verslag van wat ik de afgelopen dagen heb gedaan! Een gewone dag....

En dan belt mijn broer en dan barst ik in tranen uit... Gaat 't wel goed met je? snik snotter ja ja echt hoor brul brul ....hoort erbij denk ik.....

Ook ben ik met de kinderen van Colt naar de river site geweest. Vorige keer was het WHC. en nu was het weer een feest. Een bezoeker had deze dag gedeeltelijk gefinancieerd dus konden we de plastic opblaasdieren kraam leeg kopen hihihihi En voetballen met een reuze voetbal op het grasveld voor het paleis van de koning!!

Heerlijk om de kinderen te zien rollebollen in het gras en te horen schateren van de lach!!

En dan is de titel van de Happinez deze maand " Waar zit je ziel? "

Ik weet wel waar mijn ziel zit.....................................

Anneke

  • 11 Januari 2007 - 14:21

    Jokiepokie:

    Je ziet er goed uit, zuster Klivia!

    Love you!

  • 11 Januari 2007 - 14:31

    Liesbeth:

    De tranen zitten nog steeds hoog, zelfs in Nederland en vooral als ik jouw mooie verhalen lees. Wat ben je toch goed bezig!! Kan het niet vaak genoeg zeggen...
    Enneuh, 't is toch logisch dat een mooi mens als jij zulke mooie mensen ontmoet?! :-)
    Dikke knuf, Lies

  • 11 Januari 2007 - 14:48

    Bianca:

    Ook hier dikke tranen.....

    Ik heb respect voor je !

    Velen praten erover maar jij BENT ER en doet er iets aan !!!

    Zijn de pakjes al aangekomen? Ben benieuwd.

    Dikke kus van ons.

  • 11 Januari 2007 - 15:12

    Daan:

    Hallo annie, alles goed was vanmorgen niet te merken trouwens, veel succes en hou je taai nog 3 maanden en je bent weer bij ons.
    We houden je in de gaten groetjes van ons en een poot van kita

  • 12 Januari 2007 - 06:38

    Silvia:

    Hoi Anneke!
    Wat een mooi werk doet jullie organisatie! Ik ben zelf deze week bij SNV in Phnom Penh begonnen met mijn stage. Misschien vind je het leuk om me een keer de ins & outs van de stad te laten zien? Die gaan nu nog vooral aan me voorbij wanneer ik op mijn fietsje het verkeer probeer te overleven, haha. Mijn site is silviavandervaart.waarbenjij.nu.
    Doei!

  • 12 Januari 2007 - 14:19

    San:

    You're beautifull, You're beautifull, You're beautifull, I'ts true,
    I saw a angel of that I'am sure...(songtekst James Blunt).

    Zolang je je ziel maar niet onder je arm hebt! Bijzonder wat je doet, keep the spirit, reddende engel! X San



  • 12 Januari 2007 - 18:10

    Magda En Cor:

    Hallo Anneke, hier een reactie uit Lekkerkerk. Wij lezen je belevenissen, wat doe je een ervaring op. Wij zijn blij dat het - zoals wij het begrijpen - is geworden zoals je dat graag wilde. Fijn, maar ook respect!!! Kan je straks nog wel wennen in dit geregelde landje?! Wij vertrekken naar Patagonië/Vuurland, wellicht t.z.t. nog eens naar Cambodja . . Wees voorzichtig en kom gezond weer terug!!!

  • 14 Januari 2007 - 00:31

    Aernout:

    Hey Anneke!

    Ik hoorde dat je eindelijk je droom waar hebt kunnen maken. Super goed om te lezen wat je daar allemaal doet!!

    Ik wens je heel veel geluk en energie met wat je daar allemaal doet en hoop dat je nog HEEL VEEL mensen kunt helpen aan een betere toekomst!

    Kus, Aernout

  • 14 Januari 2007 - 11:46

    Karin:

    Anneke.nog maar 2 dagen en dan kom ik je werk zelf bekijken.
    Mevr.en de heer Egmond,ik zal die kanjer van jullie een dikke pakkert geven.

  • 14 Januari 2007 - 14:39

    Karin:

    Anneke.nog maar 2 dagen en dan kom ik je werk zelf bekijken.
    Mevr.en de heer Egmond,ik zal die kanjer van jullie een dikke pakkert geven.

  • 15 Januari 2007 - 16:04

    Sonja:

    Leuk hoor zo'n zwangere hormoonbom aan de lopende band laten janken bij alle verhalen en dan daarna weer de reacties!!! Blijf aan de gang hier... Je bent onze kanjer dat is één ding wat zeker is! Hoop ook dat ons pakje is aangekomen of in ieder geval nog gaat aankomen...mis je en dikke knuf!

  • 15 Januari 2007 - 22:10

    Corinna:

    hoi lieve Anneke van ons,je berichten weer gelezen en de fotos zijn weer bekeken.We zijn aan het aftellen maar eigenlijk schaam ik me daarvoor want je doet het voor de kinderen daar!Zusje ik ben trots op je ,groeten uit Nederland (ook van Piet hoor!)

  • 16 Januari 2007 - 13:15

    Hetty Witvoet:

    Hoi Anneke,
    Wat een goede job ben jij daar aan het doen. Ik heb er veel bewondering voor en wil je dat op deze manier even laten weten. Ik zal je volgen en een langer bericht naar je mailen. liefs, Hetty

  • 16 Januari 2007 - 17:04

    Karin:

    Ha die lieve anneke,
    Er zijn weer geen woorden voor je mooie en ontroerende verhalen.Je hebt iedereen daar een heerlijke Kerst gegeven!!!!Wat lief het mailtje aan de keuken voor de kerst,
    zelfs daar denk je nog aan..... maar je hebt wel gehoord dat het een groot succes is geweest.
    Je krijgt van alle jongens uit de keuken een dikke knuffel en natuurlijk van mijzelf.
    Je bent echt heel bijzonder!!

    groetjes van Karin



  • 17 Januari 2007 - 14:30

    Danielle:

    Hi Anneke,

    Super om je verhalen te lezen en de mooie dingen die je daar doet.Respect!! Geniet van je tijd daar.

    Liefs daan

  • 18 Januari 2007 - 12:56

    Linda:

    Je krijgt zoveel voor elkaar! Je bent duidelijk een onmisbare schakel in de projecten daar. En zoveel mensen helpen, 200 hier, 125 daar, dan nog 70 daar... Wat geweldig..

    Zo leuk om je energieke levensstijl terug te zien in je mooie belevenissen en verhalen. Met ups en downs zoals dat nou eenmaal gaat in PP..

    Zet 'm op. Liefs Lin

  • 18 Januari 2007 - 13:53

    Jane:

    He lieve An!

    Mooi om te lezen, kippevel !
    Denk aan je !!!

    Liefs

  • 18 Januari 2007 - 14:55

    Dajo, Je Vriend.:

    ik heb het per ongeluk niet gevolgt maar ik hoop dat je het fijn hebt.
    Nu ik een typcursus doe gaat het wel makelijker worden om te mailen.
    veel geluk verder en ik hoop dat je nog een boel gaat beleven.

  • 18 Januari 2007 - 15:06

    Dajo. Je Vriend:

    als ik kon had ik meegegaan maar jamerlijk genoeg kan dat niet.
    Dus ik zeg: Die an red het wel.
    Maar ik hoop dat je het niet zo leuk vind dat je er voor altijd blijft, want ik mis heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg.
    En ik hoop de anderen ook (dan heb je dubbelen reden om terug te komen).
    zoals ik al eerder heb gezegd ik typ dus ik mail meer en plaats meer reactie´s heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
    veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
    liefs,Dajo
    ( ps zelf geschreven ).

  • 21 Januari 2007 - 12:28

    Annette :

    Hai Anneke leuk en mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt geniet er nog even van.

  • 22 Januari 2007 - 22:27

    Greetje Ploeg:

    Kijk al weer uit naar je volgend bericht.Ben vorig jaar in Cambodja geweest.Wij hebben ook een kind van Colt geadopteerd.Zou zo terug willen om mee te helpen,maar mijn kinderen hebben me nog nodig.

  • 23 Januari 2007 - 06:39

    Maaike:

    Hey Anneke,
    Wat geweldig waar je nu allemaal weer mee bezig bent...: Geweldig meid!!!
    Groetjes Maaike

  • 25 Januari 2007 - 09:21

    Cees:

    eindelijk weer op je site kunnen bekijken. zie dat je wat langer blijft.groetjes cees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anneke

annekevegmond@hotmail.com Postbank: 4519310 t.a.v. J.L. van Egmond Postadres: Local Adventures Camobodia att'n: JL van Egmond 14, street 258 12207, Phnom Penh CAMBODIA

Actief sinds 03 Juli 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 61244

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 05 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: