Luizen, luizen, luizen en luizen..............!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu Luizen, luizen, luizen en luizen..............!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anneke egmond - WaarBenJij.nu

Luizen, luizen, luizen en luizen..............!!!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg anneke

15 Februari 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Zo hallo daar allemaal,

Het is vandaag Valentijn’s dag (eh gisteren inmiddels) en wij besloten dat te delen met 150 kinderen van het weeshuis KDFO. En dit deden wij door iedereen eens lekker te verwennen en in de watten te leggen door een luxe hoofd huid behandeling!!!! En een bezoekje aan kapsalon P&M ( Patrick en Marleen)!!
Ben s’morgens in een bomvolle tuk tuk met shampoo, conditioner, nagelborstels, afwasteiltjes, zeepbakjes, zeep, tandeborstels, etc... vertrokken. Onderweg nog ff gestopt om 3 spiegels te scoren want ik kan begrijpen dat ze graag het resultaat willen zien. Oh ja en ik kon het niet laten om een grootverpakking ballen en nog wat grut te kopen! Impuls aankoop!! Mijn specialiteit!!
Aangekomen stonden Marleen, Manon, Mila, Cars, Ramon en Patrick in de startblokken klaar. En de kids waren natuurlijk door het dolle...
Groepen verdeeld en aan de slag.... ehhhhh ja aan de slag met 150 kinderen die nog nnnnnoooiiitttt hun tanden hebben gepoetst zo te zien ook niet echt een nagelborstel gebruiken en waarvan het haar stijf staat van de LUIZEN EITJES!!!! ehh ja Anneke wie heeft hier in godsnaam de leiding!! Ehhh ja ik dus dan maar...
Pat, Marleen en Manon begonnen enthausiast aan het inzepen van de hoofdjes. Netjes daar gaan zitten en 10 min in laten trekken! He hier blijven niet weglopen... Nee jij bent nog niet aan de beurt. Oh nee niet je tandpasta mond schoonspoelen in de water drink punt..... Heb ik deze nu al ingezeept of niet? Lukt het bij jullie daar? Ehh niet echt he.. en oh deze luizen zijn gewoon echt groot!, Oh kijk hier.... zullen we maar ook gewoon gaan scheren en knippen? Ik lieg niet, bij iedere kam doorhaal minstens 6 of 7 luizen en joekels!
Na 2.5 uur geploeter moesten we ff lunchen.. Maar dichtbij de “Dump-site”heb je natuurlijk niet echt westers gerichte restaurantjes... dus het werd een zak chips met Cola en een soort van Cake... en watermeloen... Met frisse moed en nieuwe strategie weer terug .
Met ze allen richten op het luizen leger, Marleen en Patrick hebben hun nieuwe roeping gevonden “Kapper” Eh dus gewoon knippen? Ja, eh vanaf hier? Nee korter... No do not like!! Geen geouwehoer dat haar eraf. En dan kijk ik naar Patrick, en dan zie ik hem zo serieus zijn best doen met een schaar en een kam... en dan denk ik... Whauw, staan we hier dan!!!
En wat knapten ze daarvan op zeg! Hup terug naar het inzeep-team en opnieuw hier zitten en 10 minuten wachten. Maar de kinderen vonden het te gek!! Ze kregen vandaag natuurlijk allemaal diverse keren persoonlijke aandacht.... iemand die ze lekker inzeept, weer uitspoelt, conditioner erin (makkelijker met kammen), dan kammen en naspoelen. Maar tussendoor stond ik natuurlijk ook nagels te borstelen, tenen te boenen, snotneuzen af te vegen met me shirt... en bv een pus oog schoon te maken....
Om half vier was iedereen klaar en was het tijd voor een koekje en het uitdelen van de ballen.... HET WAS WEER EEN SUPER DAG!! Ben gebroken maar super voldaan... Hoe hebben we het voor elkaar gekregen! 150 kinderen ontluisd!!!! Kan ik dat op mijn CV zetten?
Terug weg bij de supermarkt gestopt en “De” lekkerste chocolade taart gehaald die er bestaat!! Hebben we wel verdiend!!

Afgelopen Zondag hadden we de “Toekomst”dag bij Colt. Georganiseerd door Marleen. Het doel van deze dag was de kinderen meer bekend te maken met een aantal mogelijke beroepen en hun bewust te maken dat ze in de toekomst het weeshuis moeten verlaten en hun eigen boterham moeten verdienen. En dit is heel goed gelukt.
We hadden een naai-atelier, beauty-salon, tour-guide, tandarts en een dokter. Iedereen vertelde wat over zijn of haar beroep en zei daar ook bij dat ze daar hard voor hebben moeten leren!! De kinderen konden alles zelf uitproberen en vragen stellen. Mijn groepje waren de banjers van 2 weeshuisjes bij elkaar (bedankt Marleen) haha nee hoor, helemaal super. En mijn mannen hebben hun ogen uitgekeken.


Vorige week Zondag zijn we op de brommer weer het “Platteland” ingegaan... en plat was het... en mooi heel mooi.. glooiende rijstvelden, dorpjes door waar de tijd heeft stil gestaan... hier wordt het land gewoon nog met de hand om geploegd of als je mazzel hebt een ondervoede os die je helpt..
Hier in Cambodja is alles zo puur en simpel, mensen zien geen problemen in afstand en gaan gerust s’morgens met zons opgang op pad om na 2 uur lopen met hun ventkar eten te verkopen langs de kant van de weg. Ik ben visser en ik woon gewoon direct aan het meer, waar ik mijn eigen steigertje gebouwd heb (die ook alleen zijn gewicht kan verdragen) en ik heb geen boot dus ik waad blootvoets door het water naar mijn netten...
We kwamen op een gegeven moment bij een enorm groot tempel complex en daar lag een monnik opgebaard die al 4 jaar lang overleden was, en daar ingebalsemd lag in een glazen kist a la Sneewwitje.. maar dan anders... Heel indrukwekkend.
Maar afijn, er zaten daar ook 3 monniken waar je bij kon bidden.. Maar dat is voor Niet Boedist niet de bedoeling , behalve ..... Als je zoals Anneke weer dikke vriendinnen wordt met de plaatselijke nonnetjes...
Wat een schatjes.. In een wit gewaad met een kaalgeschoren hoofd en 1 trotse tand in hun mond lachten ze me guitig tegemoed... smelt smelt.. Ohh tom tom (groot groot) saat! (mooi) das wel leuk dan... en knijpen in mijn armen en buik hihi en omhelsen oh ja hoor ik moest naar binnen om het geluk over mij uitgesproken te krijgen... Wij daar zitten, want ik sleepte natuurlijk gelijk die meiden mee... moesten die leerling monnikjes al een beetje grinniken maar opperhoofd bleef stug door whhhmmmaalll ddiiii ssnnnn boooeeennn ddiii dyyy smmmmoooo ?!?!?@#$!!! geen idee maar kan geen kwaad denk ik... maar die jochies konden hun lachen dus niet meer houden en schieten echt finaal in de schaterlach... en mama naast me gelukkig ook... en wij maar proberen serieus te doen terwijl de lotusbloemen over ons werden heen gestrooid....
Maar familie wees gerust mijn vriendin de non heeft een hele lieve man gezien voor mij in de toekomst.....
Toen we vertrokken stonden ze op de ballestrade me uit te zwaaien.... (moment 783 om nooit meer te vergeten)
Hier ga ik zeker naartoe met Miran... die al heel snel gaat komen.....Joepie de ....

Serieuse zaken? Nee nog ff niet want ik ben van de week als verrassing door Patrick en Marleen meegenomen naar een professionele fotoshoot!!! En dit vat ik even als volgt samen en kijk dan maar snel naar het resultaat!!
Lachen, heel veel make-up, haarlak, gieren, te kleine jurken, kroontjes, diamanten kettingen, koninklijk, goud, slappe lach, nog meer make-up, haar-opzet stuk, spelden, Nep krullen, tranen van het lachen, bitchy-blikken, verbluffend resultaat. Dit moet je gewoon meegemaakt hebben... En gezien hebben...

En en en en ..... RADIO 3 FM ik zou het bijna vergeten....
Afgelopen maandag avond was het dan zover, ik zou om 9 uur s avonds gebeld worden door Rudy van Move Your Ass, 3FM. En gelukkig deed hij dat ook want we zaten hier in het “Holland Huis”natuurlijk wel klaar he! Super leuk gesprek, was wel weer op zijn Anneke’s natuurlijk, maar was leuk! Dinsdag 20 Februari rond 23.15 wordt het uitgezonden... LUISTEREN ALLEMAAL... als je het gemist hebt kan je het naluisteren via hun site..

Voor de rest ben ik nog steeds super druk met de coordinatie van het geheel hier... Ik sta verdorie iedere dag om 7 uur op en lig er laat in en de hele dag van hot naar her rennen ehhh op de brommer dat wel hoor... Mijn tijd gaat dringen nu en ik wil nog zoveel doen.......Maar toch ga ik Zaterdag tussenuit om alles te gaan verwerken wat er de afgelopen 5 maanden de revu heeft gepasseerd... En zal Miranda in Bangkok ophalen....

Voor diegene die geintresseerd is in vrijwilligerswerk in Cambodja, kan je contact met mij opnemen (zie profiel) of kijk op www.colt-cambodia.org (dit is trouwens voor iedereen leuk want daar staan allemaal updates op van de kinderen)

Mijn inzet voor de kinderen van Cambodja zal zeker niet stoppen bij terugkomst in Nederland. Ik wordt volgens mij nu al ingepland om presentaties op scholen en verenigingen te gaan geven. En dat vind ik helemaal leuk natuurlijk.

Voor boekingen en informatie kunt u terecht bij ondergetekende!

Veel liefs uit een steeds warmer Cambodia

xx Anneke

ps nog ff...
(helaas)
En dus gisterenavond bij mijzelf een paar van die luis vriendjes gevonden..... aaaahhhhh .....

  • 15 Februari 2007 - 18:03

    Miranda:

    Hee liefje, nog even een berichtje van mij. Je ziet er uit als een prinses,wauwieee en weet dat je het ook bent. Wat een supergave foto's.
    dikke knuffels van mij, en tot snel. Joepieeee!!!

  • 15 Februari 2007 - 18:13

    Bianca:

    Hoi lief,

    Wat ben je ook een kanjer !! Als ik het woord luizen lees krijg ik al JEUK !!!! haha Geweldige foto's, vooral de die van Winy en jouw. En geweldig jullie drietjes !! Geniet nog van je tijd en tot snel !!! Dikke kus/knuffel van ons drie uit Velserbroek.

  • 15 Februari 2007 - 18:30

    Anneke:

    Hallo kanjer,wat geweldig om je tezien op de foto.Wat zijn jullie mooi.En wat knap van jullie dat de kinderen nu zonder luizen verder kunnen.Petje af hoor.
    Groetjes karin moeder van pat

  • 15 Februari 2007 - 18:52

    San&Daan:

    annie, je had ff verder moeten vragen over die lieve man.... ze bedoelde een nieuwe man? dat is dan vast je nieuwe zwager Piet en anders bedoelde ze misschien je vader of je broer......... of natuurlijk onze lieve zwager Maarten .... ben nu al nieuwsgierig !!!!

  • 15 Februari 2007 - 19:57

    Esther Derks:

    Die foto van jullie drieën! Hahaha, helemaal geweldig. Doe je alle kinderen een knuffel geven van mij?

    Veel plezier!

  • 15 Februari 2007 - 20:32

    Pap En Mam,:

    Lieve Anneke wat gaat het allemaal snel en je heb nog zoveel te doen begryp ik.Maar je kan tevreden zyn met al dat mooie werk wat jullie daar doen en je komt met een ryk gevoel naar huis.
    Wat een prachtige foto"s

    Veel kussen van ons

  • 15 Februari 2007 - 22:19

    Petra:

    Helemaal top, dat luizengedoe...brbr haha !! Geniet van alles, en ik ben weer aardig op aarde... jetlagvrij.. XXX

  • 16 Februari 2007 - 06:51

    Ramon En Mila:

    He Anneke,
    Bij deze willen we je bedanken voor: Twee weken gezelligheid, steun, lachen, denken, samenwerken, kletsen en vooral ontzettend veel mooie momenten met de kinderen van alle drie de weeshuizen. Het is een ervaring voor ons geweest die niet meer vergeten zal worden!
    Veel liefs Ramon en Mila.

    P.S Heel veel succes met de laatste loodjes als je straks weer hier bent! Denk ook aan jezelf he! ;)

  • 19 Februari 2007 - 06:01

    Els:

    Ha die Anneke,
    Geweldig verhaal, ik lig iedere keer in een deuk om je manier van schrijven. TIs precies ook hoe je praat! Leuk je vrijdag bij Andre en Menno te hebben ontmoet!!Gaaf hoe bevlogen je bent met JOU kids!! vanavond zie ik Marleen bij Okay. Ik wens je een heerlijk rustige tijd in Thailand, nu is het eventjes JOUW tijd! Liefs van Els en tot maart.

  • 20 Februari 2007 - 23:04

    Barry & Sonja:

    Hey chica,

    Net naar je radio interview op 3fm geluisterd.

    Heel veel plezier lieverd.

    Dikke knuffels


  • 21 Februari 2007 - 06:56

    Anneke:

    Nou, het is zover, het gaat gebeuren....
    Vanaf morgenochtend 10 uur, 10 dagen lang: Niet praten, lezen, schrijven, tekenen, bellen, smsen en msnen...
    Ik ga in meditatie retreat bij www.watrampoeng.org
    Doeg allemaal,
    xxx
    Anneke

  • 21 Februari 2007 - 09:47

    Miranda:

    Haa, die Ann. Wat goed om je eventjes live te horen op Radio 3FM. Heb er van genoten. Nou lievie, heel veel toi toi met je meditatie retreat. Het gaat je vast en zeker lukken. Knuffels xx
    Haha, en zal de koffie voor je klaar zetten daar.(ruim van te voren alvast bestellen dus)
    Doeg doeg, tot snel.

  • 21 Februari 2007 - 18:30

    Margret:

    veel liefs!

  • 22 Februari 2007 - 16:12

    Marleen:

    Ik ben zooooo benieuwd hoe je eerste dag daar is? Mijn laatste dag hier is bijna aangebroken, morgen Joost ophalen van het vliegveld! Nogmaals ontzettend bedankt voor een geweldige en onvergetelijke tijd hier!

    liefs!

  • 25 Februari 2007 - 13:49

    Joke Koet:

    Nou lekker dan An,die luizen. Gelukkig zijn ze inmiddels luisvrij hoop ik ha, ha.
    Gisteren bij je ouders geweest nog gefeliciteerd met je pappa!!!
    Ik ben nu een tekening van hem aan het maken.Hoop dat het lukt ha,ha!
    Heb ook de nieuwe vriend van je zusje Corina gezien. leuke man! April kom je thuis. Ben benieuwd naar al je vrhalen buiten deze site. Je zal die kindertjesel missen denk i, als je weg bent.
    Lieve groetjes
    joke

  • 25 Februari 2007 - 14:42

    Joke Koet:

    ja, ja, had het laatse zinnetje niet goed gezien. Zelf ook luisjes, ha, ha!!zat er dik in.maar inmiddels is alles oke, als ik goed heb. Ze kunnen ook nog eens terugkomen hoor, ha,ha,
    groetjes
    joke

  • 03 Maart 2007 - 22:23

    Piet En Corien:

    Hoi An, we zijn weer op de hoogte van alles hoor! We kijken naar je thuiskomst uit!Kusje van je zusje.Nou hier ben ik dus piet.Je zus is nu weer bij mij op texel en we hebben het goed naar ons zin hier mischien komt ze hier wel wonen!nee hoor gekheid maar toch .Ze staat nu mee te kijken en mij te controleren wat ik jou mail leuk he .Het is echt een schat van een vrouw en we kunnen het heel goed vinden metelkaar En by the way je heb een hele leuke fam.Nou hier wou ik het bij laten veel groetjes van ons Piet en Corien greetings from texel

  • 06 Maart 2007 - 08:28

    Jeannette:

    Hi lieve An,

    Heb je wel goed opgepast met het ontluizen dat ze niet over gesprongen zijn?? Heb zelf heeelllle nare ervaring mee!! Nou ik zie dat wanneer je niet meer verder gaat in het ontwikkelingswerk dat je altijd een carrière als fotomodel kan oppikken!!(Ziet er super uit!!)

    XXXX

  • 06 Maart 2007 - 13:50

    Annette Koopman:

    Ik heb mogen zien in Cambodja wat jij daar zoal gedaan hebt,en mag dan ook zeggen dat je trots mag zijn op jezelf!!!!
    groeten en tot bij Patrick.

  • 09 Maart 2007 - 06:38

    Els:

    Ha, die Anneke, nou ik ben erg benieuwd naar je Retraite ervaring in Thailand!! Gelukkig zie ik je weer snel in PP , kunnen wij elkaars avonturen delen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anneke

annekevegmond@hotmail.com Postbank: 4519310 t.a.v. J.L. van Egmond Postadres: Local Adventures Camobodia att'n: JL van Egmond 14, street 258 12207, Phnom Penh CAMBODIA

Actief sinds 03 Juli 2006
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 61229

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 05 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: